Al snel werd dit idee omgebogen naar een print in Cyanotypie. Immers de Picturalisten, de eerste kunst fotografen, maakten destijds volop gebruik van dit medium. Een medium dat werd ontdekt door John Herschel in 1843 en onder het Picturalisme erg populair werd. Voor hun was er destijds zelfs het speciale ferro-prussiate papier ontwikkeld, kant en klaar voor gebruik zonder zelf zoals nu te duiken in de chemie. Volop redenen juist voor deze techniek te kiezen voor de speciale editie.
Iets wat niet zonder slag of stoot is verlopen;
Het gekozen model via de oproep in de krant, iemand die altijd beschikbaar was, bleek helaas niet in het bezit te zijn van een kostuum en overhemd. Plus nog eens een veranderde haardos, inderdaad "ietwat" afwijkend van de ingezonden foto. Dat allemaal met een deadline van slechts een paar dagen...
Gelukkig was daar mijn fotomaatje Norman Post, een gewillig slachtoffer voor deze rol. Bedankt Norman!
En na het omzetten in digitale negatieven, het prepareren in ovale vorm van de emulsie op aquarel, de belichting en de ontwikkeling is dit het eindresultaat.
Enorm heel spannend hoe zo'n portret uiteindelijk wordt weergegeven op krantenpapier. Hoeveel er van het originele beeld overblijft. Eerlijk gezegd ben ik blij verrast met dit resultaat.
Wil je zelf deze techniek leren?
Dat kan tijdens de Edeldruk workshops.
Deze workshop gaat over het creëren van de juiste digitale negatieven, uiteraard de chemie maar ook over het tonen(kleuren) met simpele huis, tuin en keuken middelen. Check vooral de agenda!