Gaat de techniek vóór de Fotografie of staat die in dienst van het beeld?
In mijn presentaties en/of demonstraties over Alternatieve Fotografie leg ik vooral de nadruk op het kiezen voor een medium. Een medium wat past bij het verhaal wat je wil vertellen. NIET ieder verhaal is namelijk geschikt voor die leuke en zeker spannende technieken. Een vraag die je vooraf zeker aan jezelf moet stellen...
Dit voorbeeld met de Instantlab, in huis kort voor de presentatie en demonstratie voor PANL, laat dat duidelijk zien. Bewust kiezen tijdens de testfase is dan even niet mogelijk. Dus het archief doet dienst voor de eerste experimenten. En ja, een geslaagd experiment, namelijk de conclusie dat je bewust kan kiezen voor een nieuwe techniek!
Deze digitale opname, waarbij is gekozen voor veel dramatiek, verliest hier enorm veel aan kracht. Daarentegen is de serie "Pieces of Wood" juist bewust gefotografeerd voor de opnames met de Ilab. Dit onderwerp vraagt om die "andere" benadering. (te zien op www.carlaellens.com)
Is elk verhaal geschikt voor Polaroid, HD, Collodion, Pinhole, Lomografie, Cyanotypie of ander vormen van edeldruk? Noem ze maar op. Zelfs de fotografie op simpel analoog fotopapier leent zich zeker niet voor elk onderwerp.
Tijdens een aantal ontmoetingen met die "Alternatieve' fotografen in beeldbliC is dit onderwerp meerdere malen besproken. Allemaal kwamen we tot één conclusie; Techniek die plots de foto moet gaan maken!
Geloof me, er zijn enorm veel fascinerende manieren om beeld te creëren.
En ga ermee aan de slag, het kan je alleen maar verrijken.
Maar vergeet vooral niet die vraag WAAROM?
WAAROM juist kiezen voor die techniek met dat thema?
Steeds meer vliegen deze foto's worldwide op FB, Pinterest, noem maar op.
Natuurlijk knap gedaan, maar...
Wat is het verhaal?
Wat is de toevoegende waarde?
Wat verteld die foto?
Wat maakt de foto anders dan "gewoon" genomen?
Waarom gekozen voor juist die techniek?
Een vraag die regelmatig onbeantwoord bleef, één die wij zelf vooral moesten invullen met de teleurstellende conclusie;
Techniek die voor de fotografie gaat...!
Hoezo dan?
Slechte composities of belichtingen, onderwerpen/verhalen die niet vragen voor de harde lijnen van bijvoorbeeld Collodion. Verhalen eigenlijk meer geschikt voor de poëtische benadering. Of juist omgekeerd.
Portretten zonder die treffende blik of pose. Vaak het tegenovergestelde, nietszeggend, een bijna een slecht geschoten Selfie. Gelukkig staat er soms een verklaring, dus we kunnen medelijden hebben of enigszins begrijpen wat het moet voorstellen. Materiaal wat bij mij vooral snel verdwijnt in de prullenbak.
Helaas ook één van onze conclusies...
Toch blijft de vraag;
Waarom dan toch juist die techniek gekozen?
Zo jammer dat techniek voorrang krijgt, thema's niet in alle lagen worden uitgewerkt. Pas dan zou het fotografische moment UNIEK zijn geweest!
Een aantal links naar HOE wel.
Fotografen die inderdaad die techniek in dienst stellen van hun verhalen of gedachtes. Werkelijk fantastische fotografie!
Bewust gezocht in de kracht van dat andere medium...
Je begrijpt dat die andere links uiteraard hier niet worden vermeld.
Maar je zal ze met een klein beetje kennis zeker herkennen.....
http://bsimple.com/home.htm
Een inspirator met zijn ongelooflijke analoge collages.
http://www.jacquelineroberts.com
Treffend en enorm gevoelig zowel in haar collodion werk als anders
http://www.nicobrons.nl
Bewust beeld creëren met alleen je smartphone
http://www.vernontrent.com
Alternatieve processen toegepast zo delicaat en sfeervol
Als laatste het voorbeeld van bewust kiezen voor de digitale benadering//