Inderdaad in deze BLIK op Beeld ouderwetse Polaroid Fotografie, die poëtische benadering van alledaagse onderwerpen. Een bewuste keuze juist dat landschap op deze manier in beeld te brengen, ver, ver weg van de digitale perfectie. Compleet met de nog zichtbare restanten van de ontwikkelingspasta onder in het beeld plus de verticale sporen van de metalen rollers waarmee de pasta wordt verdeeld over de foto. En ondanks de vele grappige apps, zowel voor je computer als telefoon, absoluut niet digitaal te evenaren.
Geloof me, als beeldmaker, ook digitaal, kan ik dat weten.
Heel even leek er een einde te komen aan deze vorm van fotografie,een vorm door vele kunstenaars omarmd vanwege de bijzondere uitstraling en manipulatie mogelijkheden. Verreweg de meest bekende is vooral Andy Warhol! In zijn “Factory” werden vele beroemdheden zoals bijvoorbeeld Mick Jagger vereeuwigd door dit medium. Ook kunstenaar David Hockney gebruikte Polaroids voor zijn boeiende collage werken, vele foto’s, soms meer dan negentig, die samen één totaal beeld vormen!
Niet alleen in de kunst, ook in vele gezinnen was er ergens wel zo’n “direct klaar” camera. Voor onze digitale tijd, het tijdperk van filmrolletjes.
Dat tijdperk waarbij je vaak moest wachten op de resultaten en pas na het ontwikkelen en afdrukken duidelijk werd of je foto’s waren gelukt. Natuurlijk was het dan geweldig zo snel het resultaat te bewonderen van je opname.
Iets wat we ons nu niet meer kunnen voorstellen…
Toch zijn er altijd liefhebbers gebleven, juist vanwege die poëtische sfeer.
De schrik was enorm na de aankondiging van het faillissement in het jaar 2008, deze vorm van fotografie zou gaan stoppen! De magie van zo’n opname, datgene wat je wil vangen en laten zien in die sfeer, zou compleet verdwijnen.
Werkelijk, de reacties wereldwijd waren overstelpend. Film werd massaal opgekocht, bewaard in overvolle koelkasten.
Redding kwam van twee pioniers; André Bosman en Florian Kaps, de één oud technisch directeur van Polaroid in Enschede, de ander een gepassioneerd Polaroid liefhebber en entrepreneur. Beide tegendraads en vol vertrouwen in deze vorm van fotografie. Met slechts tien medewerkers werd onder de naam Impossible de film opnieuw ontwikkeld. De eerste serie nog behoorlijk instabiel, nu na vijf jaar inmiddels sterk verbeterd en wereldwijd een groot succes.
Deze foto, uit de serie “Dutch Dreamscapes”, is gemaakt met de nieuwe film en een oude Polaroid spiegelreflex uit 1972. Soms werkelijk een hachelijke onderneming, vooral als buiten de temperatuur fors is gedaald. De film kan namelijk niet goed tegen forse kou. En ja, dan zit je weer op de fiets, drie geschoten opnames warm onder je hemd geklemd, de camera onder je jas, klaar voor het volgende instant avontuur!
De volledige serie kun je dit weekend nog bewonderen in de grote foto expositie “Door de lens” in het Fort St. Aagtendijk naar aanleiding van het werelderfgoedweekend (Unesco). Een werkelijk geweldige locatie!